هنرکده تندیس
جوان از منظر علی (ع)

 

امام‌ علی‌(ع) فرمودند:
«مردم‌ در شباهت‌ به‌ زمان‌ خود شبیه‌ترند تا به‌ پدران‌ خویش‌».
امام‌ علی‌(ع) فرمودند:
«فرزندان‌ خویش‌ را به‌ جبر و استبداد بر آداب‌ خود مجبور نكنید زیراآنان‌ در زمانی‌ غیر زمان‌ شما آفریده‌ شده‌اند و حیات‌ دارند».
یا فرمودند:
«داناترین‌ مردم‌ به‌ مقتضیات‌ زمان‌ كسی‌ است‌ كه‌ از تحوّلات‌ آن‌ دچارشگفتی‌ نشود و خویشتن‌ را نبازد».
یا فرمود:
«كسی‌ كه‌ عارف‌ به‌ مقتضیات‌ زمان‌ است‌ و از دگرگونیهای‌ پی‌گیر ومستمرش‌ آگاهی‌ دارد شایسته‌ است‌ هرگز خویشتن‌ را از تحولات‌ وتغییرات‌ اجتناب‌ ناپذیرش‌ در امان‌ نداند».
لذا در اندیشه‌ امام‌ علی‌(ع) در برخورد با عنصر زمان‌ و دگرگونیهای‌ مسائل‌مختلف‌ اجتماعی‌ و فرهنگی‌ همواره‌ 2 تهدید عهمده‌ وجود دارد. الف‌)خطرتحجر و جمود كه‌ با زمان‌ و پیشرفت‌ زمان‌ مبارزه‌ می‌كند و از هر چه‌ نوگرایی‌و تحوّل‌ زمان‌ گریزان‌ است‌. ب‌)خطر زمان‌زدگی‌ و انحراف‌ كه‌ هر چه‌ را درزمان‌ است‌ اصالت‌ می‌دهد و با سنتها و حقایق‌ و ثابتات‌ به‌ بهانه‌ زمان‌ وتجددخواهی‌ و نوگرایی‌ مبارزه‌ می‌كند. این‌ دو روش‌ برخورد با زمان‌نادرست‌ است‌، اما بدیهی‌ است‌ كه‌ محیط‌ اجتماعی‌، فضای‌ فرهنگی‌،دست‌آوردهای‌ جدید علمی‌ بشری‌، سؤالات‌ جدید و شبهات‌ نوین‌ در مسائل‌عقیدتی‌ و اخلاقی‌ لزوماً باید مورد توجه‌ قرار گیرند پس‌ نباید سنت‌های‌ ثابت‌اخلاقی‌ و اصول‌  و ارزشهای‌ سعادت‌بخش‌ فراموش‌ شود و نباید آداب‌ و سنن‌اجتماعی‌ و اباء و اجدادی‌ را به‌ زور و جبر تحمیل‌ كرد كه‌ امام‌ علی‌(ع)می‌فرماید:
«وقتی‌ محیط‌ اجتماع‌ آلوده‌ و ناپاك‌ شد سجایای‌ اخلاقی‌ و فضائل‌انسانی‌ بی‌رونق‌ و زیان‌آور می‌شود و برعكس‌ رذائل‌ در جامعه‌ رشدپیدا خواهد كرد».
نتیجه‌ آن‌ كه‌:
آگاهی‌ به‌ زمان‌، عدم‌ استبدادورزی‌ در تحمیل‌ آداب‌ به‌ اولاد و جوانان‌،موقعیت‌شناسی‌ و محیط‌ شناسی‌، تأثیر شرائط‌ زمانی‌ و محیطی‌ در تعلیم‌ وتربیت‌، تحول‌ شناسی‌ در جامعه‌ و ... باید در برخوردار با جوانان‌ مورد نظرواقع‌ شود تا از یك‌ طرف‌ مانع‌ كمال‌ و سعادت‌ آنها نشود و از طرف‌ دیگرلیبرالیسم‌ اخلاقی‌ و نسبیت‌گرایی‌ اخلاقی‌ جانشین‌ ثابتات‌ و اطلاقات‌ فرهنگی‌ واخلاقی‌ در هدایت‌ و تربیت‌ نسل‌ جوان‌ نشود. در تربیت‌ نسل‌ جوان‌زمان‌ شناسی‌ همه‌ جانبه‌ و زمینه‌شناسی‌ فراگیر امری‌ ضروری‌ است‌.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




تاریخ: 21 آذر 1389برچسب:,
ارسال توسط مدیر وبلاگ